Podstrona współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
Ogólne informacje o projekcie
Projekt „Zajęcia ogólnorozwojowe z udziałem psa” jest realizowany przez Fundację Dogoterapeutyczną „Husky team” z siedzibą w Korczynie, nr domu 153, 38-340 Biecz.
Projekt jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet IX, Działanie 9.5 Oddolne inicjatywy edukacyjne na obszarach wiejskich, na podstawie umowy o dofinansowanie projektu nr UDA-POKL.09.05.00-12-099/11-00 podpisanej 11.07.2011r. z Wojewódzkim Urzędem Pracy w Krakowie.
Celem głównym projektu jest podniesienie poziomu edukacji psycho-społecznej i sprawności motorycznej 80% BO, podopiecznych SOSW i DRO (w tym 13K i 11M), z pow. Gorlic. poprzez zajęcia dogoterapii w okresie od 01.09.2011r. do 31.12.2011r. Celami szczegółowymi są: rozbudzenie ciekawości poznawczej, wyzwolenie aktywności i zainteresowania otoczeniem (ludźmi, psami, przedmiotami) u 80% BO (13K, 11M) – edukacja poznawcza, przełamanie lęku przed wchodzeniem w kontakty z innymi ludźmi i zwierzętami, podniesienie umiejętności nazywania i wyrażania emocji u 80% BO (13K, 11M) – edukacja psychologiczna (emocjonalna), rozwój umiejętności społecznych poprzez wykształcenie prawidłowych postaw i zachowań społecznych u 80% BO (13K, 11M) – edukacja społeczna, wyrównanie dysharmonii rozwojowych u 80% BO (13K, 11M) tj. obniżona sprawność ruchowa, percepcja wzrokowa, percepcja słuchowa – wsparcie rehabilitacji zdrowotnej.
W ramach projektu zostanie przeprowadzony cykl zajęć dogoterapii dla 30 BO (w tym 16 kobiet i 14 mężczyzn) w 2 ośrodkach: SOS-W w Kobylance i DRO “Caritas” w Gorlicach po 30h zajęć, w każdym z ośrodków. Udział w Projekcie jest bezpłatny, koszty jego organizacji pokrywane są ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa.
Pobierz Formularz zgłoszeniowy
Regulamin_rekrutacji_99.11 Formularz_zgloszeniowy_99.11
Aktualności
Wrzesień 2011r.
Zajęcia dogoterapii w ramach projektu zaczęły się od zapoznania uczestników zajęć z prowadzącymi oraz z psami terapeutami. Dzieci podczas pierwszych zajęć poznały imiona psów, mogły wybrać formę przywitania z psem oraz wsólnie z dogoterapeutą i behawiorystą ustaliły najważniejsze zasady jakie będą obowiązywać na zajęciach. Trzy zasady wspólnie uznaliśmy za najważniejsze:
1. Zawsze witamy i żegnamy się z psem pojedynczo.
2. Szanujemy zwierzęta (nie tylko podczas zajęć), nie sprawiamy im bólu i cierpienia, nie drażnimy zwierząt, staramy się aby czuły się dobrze w naszej obecności i chętnie do nas przyjeżdżały.
3. Zgłaszamy prowadzacym jeśli boimy się psa.
Kolejne zajęcia przyniosły wiele niespodzianek. Do dzieci wraz z psem przybył nietypowy gość CLOWN 😉 Miał on dla dzieci specjalne zadanie. Pomocnik CLOWNA dostawał kolorową czapkę i pomagał mu w tresurze psa. Zadaniem dzieci było naśladowanie komend głosowych i optycznych, była też zabawa w “Zagadkową komendę”. Nieprzypadkowo do dzieci przyjechał CLOWN. Kolorowy gość samym swoim wyglądem stymulował wzrok dzieci.
Dzieci uczyły się też rozpoznawać i nazywać emocje swoje i psa, a pomagały im w tym “piłki buźki” i pies.
Beneficjenci zajęć utrwalali nazwy części ciała człowieka i psa przy pomocy kart. Układali też układankę z wizerunkiem psa, a wzorem był nasz pies terapeuta.
Fotorealcja z zajęć dogoterapii w miesiącu wrześniu.
Październik 2011r.
Dzieki pięknej jesiennej pogodzie w październiku zajęcia dogoterapii mogły odbywać się na świeżym powietrzu. Ten czas postanowiliśmy wykorzystać do przeprowadzenia zajęć ruchowych z udziałem psa. Psie zaprzęgi cieszyły sie największą popularnością. Zadaniem dzieci było przygotowanie psiego zaprzęgu do drogi: ubranie psów w uprząż zaprzęgową, dopięcie ich do liny ciągowej i w końcu wydawanie komend.
Spacery z psem należą do ulubionych form zajęć, nie mogło więc ich zabraknąć. W towarzystwie psa odwiedzaliśmy przeróżne ciekawe miejsca. Po zajęciach ruchowych konieczna była relaksacja. W obecności psa dzieci słuchały muzyki leżąc na materacach.
Dzieci przeniosły się też do świata bajek i używając pacynek odgrywały scenki z bajki o czerwonym kapturku czytane jednocześnie przez dogoterapeutę. Pies terapeuta wystapił w roli pomocnika myśliwego.
Fotorelacja z zajęć dogoterapii w miesiącu październiku.
Listopad 2011r.
“Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Pozwól mi zrobić, a zrozumiem”. (Konfucjusz)
Kierując się tą prostą zasadą dzieci podczas listopadowych zajęć dogoterapii mogły samodzielnie odrysować ślady psich przedmiotów, a następnie odgadnąć jaki to przedmiot. Koordynację wzrokowo-ruchową doskonaliliśmy w obecności psa rysując na tablicy “trudne ślimaki”. Okazało się, że wraz z psem można też bawić się w “śpiewanki-pokazywanki”, w dodatku wykorzystując instrumenty-zwierzaczki. Dużym zainteresowaniem dzieci cieszyły się warsztaty fotograficzne pt. “Świat widziany oczami psa”. Dzieci mogły samodzielnie wykonać fotografie przedmiotów, ludzi, miejsc, które widzi pies. Największym zaskoczeniem jednak była Zabawa Andrzejkowa z psem, podczas której dzieci mogły zamienić się za sprawą strojów kupionych w ramach projektu w ulubione zwierzątko.
Fotorelacja z zajęć dogoterapii w miesiącu listopadzie.
Grudzień 2011r.
Grudniowe zajęcia zdominował temat zbliżajacych się Świąt. Dzieci przygotowywały niezwykłe ozdoby świąteczne w kształcie psich przedmiotów: piłeczka, smaczek, kostka itp. Ważnym wydarzeniem była wizyta Mikołaja, który psim zaprzęgiem przywiózł prezenty, które jednoczesnie były upominkami na zakończenie projektu. Dzieci mogły usiaść na saniach Mikołaja, przytulić się i pokarmić Jego psich pomocników.
W ramach projektu powstała prezentacja promujaca dogoterapię: Pobierz prezentację.